|
A Zöld Rózsáért Környezetvédő Egyesület alapszabályzata
I. Általános rész
1.§
Az egyesület neve: Zöld Rózsáért Környezetvédő
Egyesület
Rövidítése: Zöld Rózsáért Környezetvédő Egyesület
2.§
Alapításának éve
2003
3.§
Székhelye: 3033. Rózsaszentmárton, Kossuth Lajos út
1.
4.§
Meghatározása
A környezetvédelem és természetvédelem, a környezeti
nevelés és ismeretterjesztés céljai érdekében önkéntesen társult egyéni
tagok illetve tagszervezetek független társadalmi szervezete. Politikai
pártoktól független, nem fogad el és nem nyújt támogatást azok választási
kampányával, pártpolitikai tevékenységével összefüggésben. Az országgyűlési,
megyei-, fővárosi önkormányzati választásokon képviselőjelöltet nem állít,
közvetlen pártpolitikai tevékenységet nem folytat.
5.§
Célja
Környezetvédelmi és természetvédelmi, környezeti
nevelési feladatok szervezése Rózsaszentmártonban és azzal határos
településeken.
6.§
Tevékenysége
A megvalósításhoz rövid - közép- és hosszú távú
program felállítása, megvalósítása a lakossággal, helyi önkormányzatokkal és
más, az egyesülettel azonos cél érdekében működő nem kormányzati
szervezetekkel együttműködve, azokat segítve az Egyesület szellemi- és
anyagi forrásainak a célok megvalósítása érdekében történő felhasználásával.
II/1. Rendelkezési rész
A tagság és a vezető szervek
7.§
-
A Zöld Rózsáért Környezetvédő Egyesület -
továbbiakban: egyesület - tagjai lehetnek:
- Jogi személyek, melyeket egy fő küldött képvisel.
- Magánszemélyek.
- Az a, b pontban jelöltek, akik a tagság által meghatározott tagdíjat
a tagság által meghatározott időpontra befizetik. A tagdíj összege évi
500 Ft, melyet 2003. évben nem kell megfizetni.
- Vállalkozások, gazdasági szervezetek és intézmények az egyesületnek
csak pártoló tagjai lehetnek.
- Nem lehet az egyesület tagja párt, vagy más politikai szervezet.
8.§
- A tagsági viszony feltétele: A tag fogadja el az egyesület
alapszabályát, értsen egyet céljaival és annak megfelelően tevékenykedjen.
- Pártoló tag lehet, aki önként pártoló tagsági viszonyt létesít,
illetve az egyesület közgyűlése tiszteletbeli tagsági viszonyt
adományozhat.
- A pártoló tagok belátásuknak megfelelő – minimálisan a rendes tagdíj
200%-ának megfelelő mértékű – tagdíjat fizetnek. A tiszteletbeli tagok
tagdíjat nem fizetnek.
9.§
A tag joga
- Bármely, az alapszabályban rögzített tisztségre megválasztható és
szavazati joggal rendelkezik.
- Az egyesület közgyűlésén és az egyesület által szervezett programokon
részt vehet.
- Igénybe veheti az egyesület szolgáltatásait.
- A pártoló és tiszteletbeli tag javaslattételi joggal igen, szavazati
joggal azonban nem rendelkezik.
10.§
A tag kötelessége
- Az alapszabályt, egyesületi állásfoglalásokat és ajánlásokat
figyelembe véve az egyesület érdekeit képviselni és tekintélyét megóvni.
- Az egyesületben vállalt feladatainak legjobb tudása szerint
megfelelni.
11.§
A tagsági viszony keletkezése
- A felvételét kérő írásban nyújtson be az egyesület vezetősége felé
belépési nyilatkozatot, melyben közölje, hogy az egyesület rendes, vagy
pártoló tagja kíván lenni. Amennyiben a tagsági feltételeknek megfelel, az
egyesület vezetősége a tagok közé sorolja. A tagnyilvántartást a képviselő
végzi.
12.§
A tagsági viszony megszűnése.
- A tag kilépésével, melyet a tag írásban nyújt be a vezetőség felé.
- A tagdíjat felszólításra sem fizető tagot a vezetőség törli a tagok
sorából, melyről a tagot értesíti.
- A kötelességét megszegő tagot a vezetőség kizárhatja.
- A tagsági viszony megszűnik még: a tag halálával illetve az Egyesület
megszűnésével.
- A tagsági viszony megszűntével a tagnak az egyesület felé tagdíj
visszatérítési követelése nem lehet.
- A kilépett, törölt, kizárt tagot az Egyesület soron következő
közgyűlése veheti fel újra a tagok sorába.
II/2.
Az egyesület
13.§
Szervezeti felépítése
- Az egyesület legfőbb szerve a tagok által választott testület, a
vezetőség, mely háromtagú, tagja az egyesület elnöke, és két vezetőségi
tag.
- Az egyesület elnöke: Az elnök az egyesület rendes tagja. Az
elnök a vezetőség egy tagjával együtt jogosult a bankszámla feletti
rendelkezésre.
További feladata: Az egyesület vagyonának, annak céljai elérése,
feladatainak végrehajtása érdekében a vezetőség döntése szerint történő
kezelése. Az egyesület minden fórumon való képviselése, programjának,
feladatainak szervezése. A gazdasági és szervező tevékenységéről a
vezetőségi ülésen és a közgyűlésen annak napirendje szerint köteles
beszámolni.
A képviselő tagnyilvántartó könyvben tartja nyilván a tagságot. A
tagnyilvántartó könyv tartalmazza a tag személyi adatait (név, lakcím,
születési hely és időpont), valamint a tagsági viszony keletkezésének és
megszűntének időpontját, a tagdíjfizetés tényét, a tag egyesületben
betöltött tisztségét.
Végrehajtja a vezetőség utasításait, a szervező tevékenységéről
áttekinthető dokumentációt vezet. Feladata, hogy az egyesület
pénzügyi-gazdasági tevékenységének ellátását a törvényeknek megfelelően
végezze.
- A vezetőségi tagok: Az egyesület rendes tagjai, vezetőségi
ülésen meghatározzák az egyesület céljának megfelelő tevékenységek
rangsorát és végrehajtási módját, az egyesület alapszabályában
meghatározott jogkörrel döntenek azok pénzügyeivel kapcsolatban.
Vezetőségi ülésen döntenek az egyesületet és a tagságát illető, az
egyesület alapszabályában és működési szabályzatában meghatározott
kérdésekről.
- Személyi kérdések
- Nem lehet az egyesület elnöke helyi vagy más önkormányzat
alkalmazotti jogviszonyban álló dolgozója, politikai párt fizetett
alkalmazottja.
- A közgyűlés:
- A közgyűlés összehívása postai úton, meghívóval történik, melyen a
közgyűlés dátuma, napirendi pontjai, határozatképtelenség esetére új
időpont megjelölése kerülnek feltüntetésre. Határozatképtelenség esetén
az új időpontra a meg nem jelent tagok ismételt összehívása rövid úton
/telefonon vagy személyes megkeresés útján/ is történhet.
- A Közgyűlés az egyesület legfelsőbb tagsági szerve. Az egyesület
elnöke évente legalább egy alkalommal összehívja. Feladata, az egyesület
vezetőségének, ellenőrző bizottságának megválasztása kétévenként, vagy
indokolt esetben ennél rövidebb időközzel. Kizárólagos hatáskörébe
tartozik az egyesület alapszabályának és szervezeti működési
szabályzatának, gazdasági ügyrendjének elfogadása, esetleges módosítása,
az éves költségvetés és vezetőségi beszámoló elfogadása, esetleges
módosítása. A közgyűlésen részt vesz az egyesület ellenőrző bizottsága
is, ahol a bizottság minősíti a vezetőség beszámolóját. A
közgyűlés a vezetőség beszámolóját nyílt szavazással, egyszerű
többséggel hagyja jóvá.
- A közgyűlés kimondhatja az egyesület más társadalmi szervezettel
való egyesülését vagy feloszlását. Az egyesület tagsága egyharmadának
határozott kérésére, az ellenőrző bizottság kérésére, illetve rendkívüli
esetben soron kívül is össze kell hívni.
Az évi rendszeres alkalommal megtartott közgyűlésen a vezetőség, illetve
a képviselő napirend szerint tájékoztatja a tagságot az addig eltelt
időszakban elvégzett feladatokról, további tervekről és az egyesület
gazdasági helyzetéről.
A közgyűlésen a tagság a vezetőség és a képviselő felé napirend előtt és
napirend szerint kérdéseket tehet fel, javaslatokat tehet. A kérdéseket
és a javaslatokat a képviselő, vagy valamely elnökségi tag a helyszínen
köteles megválaszolni. Amennyiben a válasz a helyszínen nem adható meg,
a képviselő köteles a kérdést az azt feltevő tag felé 14 napon belül
írásban megválaszolni.
A közgyűlés, a közgyűlés ellenkező rendelkezéséig nyilvános.
A közgyűlés levezető elnöke az egyesület elnöke, távollétében valamely
vezetőségi tag. A közgyűlés előkészítését az elnök végzi.
-
Az elnök a
közgyűlés által érintetteket a közgyűlés döntéseiről postai úton
értesíti, a döntéseket az egyesület a saját lapja, a helyi, valamint
lehetőség szerint a megyei sajtó útján hozza nyilvánosságra.
- A vezetőségi ülés:
-
Az ülésen
a vezetőség megvonja az egyesület addigi tevékenységének mérlegét,
elvégzi a tagfelvételekkel és egyéb, a tagságot illető kérdésekkel
kapcsolatos teendőit. Dönt a feladatokkal összefüggő pénzügyi
kérdésekben. Levezető elnöke az egyesület elnöke, távollétében egyik
vezetőségi tagja.
A vezetőségi ülést az ellenőrző bizottság valamely tagjának kérésére, az
elnök kérésére, az elnökség egyéb tagjaiból legalább két fő kérésére,
illetve rendkívüli esetben kell összehívni. Az ülésen – melynek
időpontjáról az elnök az ellenőrző bizottság elnökét tájékoztatni
köteles – az ellenőrző bizottság bármely tagja részt vehet.
-
A
vezetőségi ülést legalább negyedévente össze kell hívni. Az ülést a
képviselő készíti elő. A képviselő vagy az elnök postai úton hívja
össze, a meghívóban közli az ülés napirendjét. A vezetőségi ülés nem
nyilvános, napirendjétől függően azonban bármely, a napirend által
érintett személy vagy a lakosságot képviselő személy meghívást kaphat.
-
A vezető
szerv határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek
közeli hozzátartozója a határozat alapján:
-
kötelezettség vagy felelősség alól mentesül, vagy
-
bármilyen más előnyben részesül vagy a megkötendő jogügyben érdekelt.
Nem minősül előnynek az egyesület cél szerinti juttatásai keretében a
bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatás,
illetve a tagsági viszony alapján nyújtott cél szerinti juttatás.
-
A
vezetőségi ülésen jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza a vezetőség
döntéseinek időpontját, tartalmát és hatályát, vitás kérdésekben a
többségi és kisebbségi véleményt és véleményarányt. A vezetőségi ülések
jegyzőkönyveit egységes szerkezetbe összefűzve, a többi irattól
elkülönítetten kell őrizni.
- Az egyesület felügyelő szerve, az ellenőrző bizottság:
A háromtagú ellenőrző bizottságot a közgyűlés
választja meg. Tagjai elnököt maguk közül választanak. Nem lehet a felügyelő
szerv elnöke vagy tagja, illetve könyvvizsgálója az a személy, aki:
- a vezető szerv elnöke vagy tagja,
- az egyesülettel a megbízatásán kívüli más tevékenységre irányuló
munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll,
- a közhasznú szervezet cél szerinti juttatásából részesül (kivéve a
bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatást,
illetve a tagsági viszony alapján nyújtott cél szerinti juttatást),
- az a-c pontokban meghatározott személyek hozzátartozója.
A bizottság feladata az egyesület alapszabályában
megfogalmazott és közhasznú célok érdekében történő tevékenységek
vizsgálata. Az ellenőrző bizottság ügyrendjét maga határozza meg, úgy, hogy
évente legalább egy alkalommal ülésezik. Köteles az egyesület könyvvezetését
ellenőrizni, ennek alapján mérlegét, eredménylevezetését, beszámolóját a
közgyűlés elé jóváhagyásra beterjeszteni.
Az ellenőrző bizottság ellenőrzi az egyesület
működését és gazdálkodását. Ennek alapján a vezető tisztségviselőktől
jelentést, a munkavállalóitól tájékoztatást kérhet, az egyesület iratait
megvizsgálhatja.
Az ellenőrző bizottság tagjai az egyesület vezető
szervének ülésén tanácskozási joggal részt vesznek.
Az ellenőrző bizottság köteles intézkedni, az
intézkedésre jogosult egyesületi vezetőszervet tájékoztatni és annak
összehívását kezdeményezni, ha arról szerez tudomást, hogy:
- a szervezet működése során olyan jogszabálysértés vagy a szervezet
érdekeit, céljait súlyosan sértő mulasztás történt, amelynek
következménye vagy elhárítása az intézkedésre jogosult egyesületi
vezetőszerv döntését teszi szükségessé,
- a vezető tisztségviselők felelősségét megalapozó tény merül fel.
Fenti a-b pontoknak megfelelő esetben az egyesület
legfelsőbb szervét, a közgyűlést a felügyelő bizottság elnöke is jogosult
összehívni.
Ha az arra jogosult egyesületi szerv a törvényes
működés helyreállítására a szükséges intézkedéseket nem teszi meg, az
ellenőrző bizottság köteles haladéktalanul értesíteni a törvényességi
felügyeletet ellátó szervet.
14. §
Az egyesület gazdálkodása
- Az egyesület bevételei:
- az alapítótól, az államháztartás alrendszereitől, vagy más
adományozótól a cél szerinti tevékenység vagy működés költségeinek
fedezésére kapott támogatás vagy adomány,
- az egyesület céljainak megvalósítása érdekében folytatott
tevékenységből származó, ahhoz közvetlenül kapcsolódó bevétel,
- az egyesület eszközeinek befektetéséből származó bevétel,
- tagdíj,
- egyéb, más jogszabályokban meghatározott, a közhasznú céllal
összefüggő bevétel,
- az alapszabályban meghatározott cél és tevékenység szerinti
vállalkozásból származó bevétel.
- Az egyesület nem hozhat olyan határozatot, amely kizárná, hogy tagjain
kívül más is részesülhessen a közhasznú szolgáltatásaiból.
- Vállalkozási tevékenységet csak közhasznú céljainak megvalósítása
érdekében, azokat nem veszélyeztetve végez. Az egyesület vagyonát
vállalkozásba nem fekteti.
- Gazdálkodása során elért eredményét nem osztja fel, azt célszerinti
tevékenységre fordítja. Szabad pénzeszközét nem köti le, értékpapírba nem
fekteti, az céljai szerinti közhasznú fejlesztésre és tevékenységre
fordítja.
- Az egyesület a közhasznú szolgáltatásoknál és a tagok számára nyújtott
cél szerinti juttatásoknál az igénylőket a bejelentés időrendje alapján
egyenlőként kezeli.
- A cél szerinti juttatások bárki által megismerhetők. A vezető
tisztségviselők és aláírásra jogosultak a bárki által megkötés nélkül
igénybe vehető szolgáltatások, illetve a tagsági viszony alapján nyújtott,
valamint a munkavégzésre irányuló szerződésben rögzített juttatások és
költségek kivételével cél szerinti juttatásban nem részesíthetők.
- Az egyesület költségei:
- az egyesület céljainak megvalósítása érdekében folytatott
tevékenység során felmerült közvetlen és közvetett költségek.
15. §
Az egyesület döntései
- Határozatképesség: A közgyűlés, vezetőségi ülés akkor határozatképes,
ha a tagjainak egyszerű többsége jelen van. Határozatképtelenség esetén új
időpontot kell kitűzni. Az új időpontra kitűzött gyűlést határozatképesnek
kell tekinteni. Minden közgyűlésről, vezetőségi ülésről jegyzőkönyvet kell
vezetni.
- Közösségi szintű döntések: A közgyűlésen, vezetőségi ülésen nyílt
szavazással kell dönteni. A döntés egyszerű többséggel történjen: a
határozatképes ülés résztvevőinek 50%+1 fő szavazata dönt.
Szavazategyenlőség esetén azonnali új szavazást kell elrendelni. Esetleges
második szavazategyenlőség esetén a levezető elnök szavazata dönt.
Személyi kérdésekben titkos szavazást abban az esetben kell elrendelni, ha
ezt a közgyűlés vagy vezetőségi ülés legalább egy résztvevője kéri.
16. §
Nyilvánosság
- Az egyesület irataiba az egyesület székhelyén a képviselő vagy az
elnök jelenlétében lehet betekinteni.
- Az egyesület működésével, szolgáltatásaival kapcsolatos igénybevételi
lehetőségekről valamint az ezekkel kapcsolatos beszámolókról az egyesület
a tagságot postai úton tájékoztatja, a nyilvánosságot fenti igénybevételi
lehetőségekről és ezekkel kapcsolatos beszámolókról saját lapja, a helyi,
valamint lehetőség szerint a megyei sajtó útján aktuálisan, de legalább
évi két alkalommal tájékoztatja.
III.
Záró rendelkezések
17.§
Az egyesület megszűnése
Az egyesületet fel kell oszlatni, ha taglétszáma 10
fő alá csökken.
Az egyesület feloszlatása céljából a közgyűlést össze
kell hívni, ha a mindenkori tagság legalább 50% -a azt írásban kéri.
Az egyesület feloszlását a határozatképes közgyűlés
2/3-os szótöbbséggel mondhatja ki.
Ha az egyesület feloszlással szűnik meg, vagy
megszűnését bíróság állapította meg, az egyesület vagyonát - az esetleges
hitelezők kielégítése után - az egyesület képviselője az Országos
Környezetvédelmi Alapba köteles utalni.
IV.
Melléklet
Az egyesület pecsétje:
V.
Záradék
Jelen alapszabályban nem szabályozott kérdésekben az
egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény és a közhasznú szervezetekről
szóló 1997. évi CLVI. törvény rendelkezéseit is alkalmazni kell.
Rózsaszentmárton, 2003. április 1. |
|