Projektötlettől a támogatási szerződés megkötéséig 1.

EU-s környezetvédelmi pályázatok (2007-2013)

 

 
 

Különböző EU-támogatási alapokból elérhető források nagyságrendje sok fórumon hangzott már el, és számos fejlesztési ötlet gazdáját ösztönözte cselekvésre. Egyelőre azonban az új környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi projektek többségének az előkészítése még nem jutott el a forrásokhoz való hozzáférést jelentő támogatási szerződések megkötéséig. Írásunk célja, hogy néhány olyan kritikus pontra hívja fel a figyelmet a projektelőkészítésben, amelyek kezelése sikeresebbé teheti az EU-forrásokért versengő pályázatok készítését.

 

 

Az EU-források felhasználása alapvetően operatív programokon (OP) keresztül történik, amelyekhez kétéves akciótervek (AT) kapcsolódnak. Ezek a következő környezetvédelmi célú támogatási programok: Környezeti és Energetika Operatív Program (KEOP), Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP), Regionális Operatív Program (ROP), Európai Területi Együttműködés (ETE), és az Előcsatlakozási Segítségnyújtási Eszköz (IPA).

Környezeti és Energetika Operatív Program (KEOP)

A KEOP teljes egészében környezetvédelmi fejlesztéseket támogat, nyolc kiemelt cél keretében: lásd nagy ábránk.

Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP)

A GOP-kiírásokban önállóan is támogatható tevékenységként környezetvédelmi célú fejlesztések nem jelennek meg (kivéve környezetirányítási rendszerek bevezetése). A támogatásoknál a GOP előnyben részesíti a jogszabályi előírásokon túlmenően a környezettudatos magatartást tanúsító vállalkozásokat és környezetbarát fejlesztést megvalósító projekteket. Ennek megfelelően a részcélok között is megjelenik a környezetvédelem.

Regionális Operatív Program (ROP) és Európai Területi Együttműködés (ETE), Előcsatlakozási Segítségnyújtási Eszköz (IPA)

Az egyes régiók (ROP) és a határmenti projektek környezetvédelmi célú támogatási lehetőségeit (ETE és IPA) a Környezetvédelem következő számában megjelenő 2. részben tárgyaljuk részletesen.

A projekt-előkészítés főbb lépései

A projekt-előkészítésben az első kihívás olyan projektötletek megfogalmazása, ami tényleges fejlesztési igényből adódik, és a fejlesztés haszonelvezőivel és költségviselőivel egyeztetett. Ideálisan ehhez kell forrást találni az egyes támogatási programok meglehetősen bonyolult feltételrendszere alapján.

A projektötlet továbbfejlesztését már a megcélzott támogatás eljárásrendje szerint kell elvégezni. A pályázati dokumentáció kidolgozása mindenképpen magába foglalja valamilyen szintű megvalósíthatósági tanulmány elkészítését, beleértve a szükséges közgazdasági és pénzügyi elemzést (a továbbiakban együtt: költséghaszon elemzést), adatlapok kitöltését és a projekt jellegének megfelelő műszaki terveket, a kapcsolódó engedélyekkel. A számos egyéb csatolandó dokumentum között kiemelkedően fontos a szükséges saját forrás biztosításának igazolása. A benyújtott pályázathoz az elbírálás ideje alatt kért hiánypótlások teljesítésének gyorsnak és pontosnak kell lennie. A pályázati dokumentáció kidolgozása során fontos a kezdetektől tekintettel lenni arra, hogy a végleges dokumentáció minden része a támogatási szerződés melléklete lesz, az abban foglaltakat a megvalósítás utáni ellenőrzések számon kérik, és a „nem teljesítés” a támogatás visszafizettetését eredményezheti.

Nyertes pályázat esetén a támogatási szerződés megkötéséhez a pályázati felhívások a dokumentáción túlmutató elvárásokat, feltételeket is megszabhatnak. Ezek teljesítése közben a közbeszerzések előkészítésére és egyes közbeszerzések lebonyolítására már sor kerülhet.

Kritikus pontok

A pályázati feltételek alapos megismerése

Az EU-s pályázati feltételek igen összetettek, a vonatkozó magyar és EU-jogszabályokon felül a különféle pályázatkészítéshez kapcsolódó útmutatókat is alaposan meg kell ismerni. A pályázati feltételek hasonló struktúra szerint készülnek, és vannak ún. tükörprojektek a KEOP és a KMOP között, ahol a feltételek még inkább hasonlóak. Azonban az egyes OP-k között vannak fontos eltérések. Az egyik ilyen leglényegesebb különbség az első és második forduló értelmezése a KEOP-ban és a ROP-ban. A KEOP-ban az első forduló után a projekt-előkészítési támogatást lehet megszerezni, illetve támogatási kötelezettség nélkül lehet a második fordulóba kerülni. A ROP-nál ezzel szemben az első forduló végén a projektre vonatkozóan támogatási ígérvény születik, a második fordulóban már csak a részleteket kell kidolgozni. Az eltérések jelentősek még az értékelési, kiválasztási kritériumokban is.

Útmutatók rendszere

A pályázati feltételeket tartalmazó útmutatók komplex rendszert alkotnak, különböző szinteken érvényesek. A KEOP-ban és a ROP-ban az egyes szinteken megjelenő útmutatók is különböznek, mindig az adott pályázati kiírásra vonatkozó legfrissebb, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) honlapján (www.nfu.hu) található útmutatókat kell figyelembe venni azzal. Ügyelni kell arra, hogy maguk az útmutatók mondják meg, hogy a magasabb és alacsonyabb szinten lévő útmutatókat hogyan kell együttesen alkalmazni. Az útmutatók mellett mindig nézni kell a GYIK-ot (gyakran ismétlődő kérdések).

Projektmenedzsment és szükséges szakértelem

A projektgazda részéről nagyon fontos, hogy a projekt-előkészítés minél korábbi szakaszában minden szükséges szakértelmet lefedő és ténylegesen működő projektmenedzsment-szervezetet állítson fel. Ennek költségei, elsősorban a nyilvántartásra és a közbeszereztetésre vonatkozó feltételek teljesülése mellett, általában elszámolhatóak, azaz támogatásban részesülhetnek.

Az előkészítéshez szükséges szakértelem komplex szakértői csapat együttműködését kívánja meg a kezdetektől. Közbeszerzési pályázaton kiválasztott szakértői csapat összetétele elsősorban attól függ, hogy a pályázó szervezetén belül, a rendszeres tevékenységével milyen feladatokat tud ellátni a projektelőkészítésben:

  • ha a belső erőforrásaiból dominánsan csak az EU-pályázati feltételeket ismerő szakemberei hiányoznak, akkor érdemes csak „pályázatíró” csapatot alkalmazni;
  • de ha több lényeges elem hiányzik vagy a belső kapacitásai nem elegendőek (tervezés, pénzügyi, közgazdasági elemzés), akkor érdemes egy komplex külső szakértői csapatot felállítani a belső projektmenedzsment mellé.

Nagyon lényeges, hogy a projekt-előkészítés kezdetekor egy mindenre kiterjedő részletes ütemezést célszerű készíteni, amelyet folyamatosan aktualizálni kell. Ebben a kritikus döntési pontokat ki kell emelni.

Egyeztetés

Az egyeztetések szükségessége jól ismert az engedélyeztetési folyamatban. Fontos azonban, hogy az irányító hatóság (IH) és a közreműködő szervezet (KSZ) is az eljárásrendben meghatározott módon és a honlapon is közzétett keretekben áll egyeztetésre.

Megvalósíthatósági tanulmány

A megvalósíthatósági tanulmány a projekt-előkészítés kulcskérdése, ez biztosítja az összhangot a pályázat egyes részei között, egységes logikában mutatja be a projektet, alapvetően ez alapján ítélik meg a fejlesztést, a nagy projektek esetén az EU-ban is.

A KEOP-ban előzetes megvalósíthatósági tanulmányt (EMT) kell benyújtani az első fordulóban, részletes megvalósíthatósági tanulmányt (RMT) a második fordulóban. Az első fordulóban a projekt-előkészítési támogatás elnyerését követően az RMT első változatát a KSZ jóváhagyja, ez alapján történik a tervezés. A KEOP-ban az EMT lényegében az RMT első néhány fejezetét tartalmazza – egyes támogatási konstrukcióknál egyszerűsítve –, amit az RMT-ben aktualizálni kell, illetve ki kell egészíteni az új fejezetekkel. A ROP esetében az első és második fordulóban is megvalósíthatósági tanulmányt kell benyújtani, az első fordulóban is a már ismert adatok alapján, majd a második fordulóban aktualizálva.

A megvalósíthatósági tanulmányok általános tartalmi elemei: a projektgazda, a kedvezményezett(ek) bemutatása, a projekt társadalmi, gazdasági, jogi környezetének bemutatása, a fejlesztés céljának meghatározása a kezelendő probléma alapján. A megvalósíthatósági tanulmány tartalmazza a projekt jellegétől és méretétől függő részletezettségű költséghaszon elemzést, amely részei a változatelemzés, a kiválasztott változat közgazdasági és pénzügyi elemzése. Ezen elemzések feladatai az EU-támogatási feltételek teljesülésének ellenőrzése (a társadalmi hasznosság igazolása, forráshiány alátámasztása), a támogatás mértékének kiszámítása. A megvalósíthatósági tanulmány tartalmazza a kiválasztott változat, a megvalósítani javasolt fejlesztés részletes műszaki leírását, a tevékenység bemutatását, ütemezését, intézményi elemzését.

Saját forrás biztosítása és intézményi kérdések kezelése

Az előkészítés korai szakaszában azonosítani kell a rendezetlen tulajdonjogi és szervezeti kérdéseket. Gyakorlati tapasztalatok szerint ezek rendezése hosszú időt vesz igénybe. A pályázat beadásának idejére hitelt érdemlően bizonyítani kell, hogy legalább a támogatási szerződés megkötéséig a tulajdonviszonyok rendezettek lesznek.

Az intézményi kérdések egyik kritikus része a projekt megvalósulása utáni működtetés. Ez egy oldalról megkívánja, hogy a működtetés költségviselői – akár lakosság, akár vállalkozás, akár költségvetés – elfogadják és várhatóan kifizessék a működtetési költségeket. Ezt a jövőbeni elfogadást a pályázatban hitelt érdemlően bizonyítani kell.

Másik, nem mindig kellően körüljárt kérdés, hogy a működtetés tervét úgy kell kialakítani, hogy vállalkozási tevékenységek (még ha azt költségvetési szervek vagy önkormányzatok végzik is) nem juthatnak nem engedélyezett, a Római Szerződéssel nem összeegyeztethető állami támogatáshoz.

Szerző: Dócsné Balogh Zsuzsanna – Lehoczki Zsuzsanna

Forrás: http://www.muszakilapok.hu/kornyezetvedelem/projektotlettol-tamogatasi-szerzodes-megkoteseig-1