|
A Rózsaszentmártoni
Önkormányzat 6/2004. (III.03.)1
rendelete a gyermekvédelem helyi szabályozásáról egységes szerkezetbe
foglalva a módosításáról szóló 28/2004.(XII.22.) rendelettel)2
Rózsaszentmárton Önkormányzata a gyermekek védelméről
és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. Törvény 157.§ (5)
bekezdésében, valamint a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV.
Törvény 16. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a következő
rendeletet alkotja:
A rendelet célja
1.§
E rendelet célja, hogy meghatározottak
Rózsaszentmárton Önkormányzata által biztosított – a gyermekek védelméről és
a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. Évi XXXI. törvényben (a
továbbiakban:Gyvt.) is szabályozott, a gyermekek pénzbeli és természetbeni
ellátásának forrásait, feltételeit, mértékét, igénybevételük rendjét,
a gyermekvédelmi személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat.
A rendelet hatálya
2.§
- A rendelet hatálya kiterjed – a 2. és 3. bekezdésben foglalt
eltéréssel – a Rózsaszentmárton területén tartózkodó magyar
állampolgárságú, valamint – ha nemzetközi szerződés másként nem
rendelkezik – az állandó tartózkodásra jogosító személyi igazolvánnyal
rendelkező bevándorolt, valamint a magyar hatóságok által menekültként
elismert gyermekre, fiatal felnőttre és szüleire
- A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében az 1. bekezdésben
foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő
országok állampolgárainak a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról
szóló 2001. évi XXXIX. törvény rendelkezései szerint jogszerűen
Magyarországon tartózkodó gyermekeire is.
- Az 1. és 2. bekezdésben meghatározott személyeken kívül a
Rózsaszentmártonban tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek
védelmében is, ha az ideiglenes hatályú elhelyezés vagy más ideiglenes
hatósági intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy
elháríthatatlan kárral járna. (Gyvt. 4.§.(1)-(3)bek.)
- A rendelet hatálya nem terjed ki az óvodai nevelés, az iskolai
oktatás-nevelés keretében biztosított napközbeni ellátásra, ha az
oktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 114.§-a alapján ingyenesen
igénybe vehető szolgáltatások, illetve a 121.§-a alapján térítési díj
fizetési kötelezettség mellett igénybe vehető szolgáltatások körébe
tartozik.
Pénzbeli ellátások, rendszeres gyermekvédelmi
támogatás
3.§
- A rendszeres gyermekvédelmi támogatás célja a szociálisan hátrányos
helyzetben lévő családok anyagi támogatása a gyermek családi környezetben
történő ellátásának elősegítése, illetve a gyermek családból történő
kiemelésének megelőzése érdekében. (Gyvt.19.§ 1. bekezdés)
- Az önkormányzat képviselő-testülete (a továbbiakban:
képviselő-testület) a rendszeres gyermekvédelmi támogatásra vonatkozóan a
Gyvt. 19-20.§-ait változatlanul alkalmazza.
- A kérelemben valamint a jövedelemnyilatkozatban szereplő adatok
valódiságának a megállapítása céljából a támogatás megállapítására
vonatkozó döntés meghozatala előtt, valamint a már folyósított támogatás
felülvizsgálata során környezettanulmányt kell végezni. Ha az önkormányzat
hivatalos tudomása vagy a környezettanulmány megállapításai alapján, a
gyermeket gondozó családban a család életkörülményei nem felelnek meg a
jövedelemnyilatkozatban foglalt adatoknak, a vagyoni helyzet vizsgálatát a
gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló,
149/1997. (IX.10.) korm. rendelet (a továbbiakban:Gyer.) 65.§ (5), illetve
(6) bekezdésében foglaltak szerint kell elvégezni.
- A vagyoni helyzet vizsgálata kiterjed a Gyvt. 19.§ (4) bekezdésében
meghatározott közös háztartásban élő közeli hozzátartozók vagyonára.
- Ha a rendszeres támogatás jogerősen megállapításra került, azt a Gyvt.
20.§ (3) bekezdésében foglaltaknak megfelelően kell folyósítani.
4.§
A rendszeres gyermekvédelmi támogatás havi összege
gyermekenként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 22 %-a
Eljárási szabályok a rendszeres
gyermekvédelmi támogatás megállapításához és folyósításához
5.§
- A rendszeres támogatás megállapítása iránti kérelem benyújtására, az
igazolás és a nyilatkozat tartalmára, valamint a jövedelemszámításnál
irányadó időszakra a Gyvt. Szabályait kell változatlanul alkalmazni.
- Ha a rendszeres támogatást jogerősen megállapították, a kérelem
benyújtásától esedékes azzal, hogy ha a kérelmet
- a tárgyhónap tizenötödikéig nyújtották be, a támogatás teljes
összegét
- a tárgyhónap tizenötödikét követően nyújtották be, a támogatás
50%-át kell kifizetni. (Gyvt.20.§ (4) bek.)
6.§.
- A tárgyhónapra esedékes rendszeres támogatásokat, a tárgyhónapot
követő hónap 5. napjáig kell folyósítani.
- A rendszeres támogatásokat a Polgármesteri Hivatal gyermekvédelmi és
gyámügyi igazgatással foglalkozó irodája (a továbbiakban: Polgármesteri
Hivatal illetékes irodája ) által készített kimutatás alapján havonta kell
folyósítani.
7.§
- A rendszeres támogatások megállapításáról, összegének és formájának,
jogosultjának megváltoztatásáról, valamint a támogatás éves
felülvizsgálatának eredményéről, megszüntetéséről – a Gyer. 68.§ (2)
bekezdésében foglalt kivétellel – határozatban kell rendelkezni.
- A rendszeres támogatást megállapító határozatban fel kell hívni a
kérelmezőt, hogy az ellátásra való jogosultság feltételeit érintő lényeges
tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni az
eljáró szervet.
8.§
- A rendszeres támogatást meg kell szüntetni:
- Ha a rendszeres támogatásban részesülő a család jövedelmi és vagyoni
viszonya alapján már nem jogosult a támogatásra (ideértve azt az esetet,
ha a jogosult házasságkötése szerinti új családban az egy főre jutó
jövedelem összege, illetve vagyon értéke meghaladja a Gyvt. 19. § (2)
bekezdésében meghatározott jövedelemhatárt, illetve vagyon értékét.)
- Ha a gyermek nappali oktatás munkarendje szerinti tanulmányokat
folytat, és a 23. életévét betöltötte
- Ha a jogosult felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul,
és a 25. életévét betöltötte.
- Ha a rendszeres támogatást már megkezdett hónapban kell megszüntetni,
a megszüntetés a hónap utolsó napjával történik.
9.§
- A Gyvt-ben szabályozott rendszeres támogatás megállapításával,
összegének és formájának megváltoztatásával, a támogatás megszüntetésével
kapcsolatos hatáskör gyakorlását a képviselő-testület a Szociális
Bizottságra ruházza át.
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
10.§
- Az önkormányzat képviselő-testülete a gyermeket rendkívüli
gyermekvédelmi támogatásban részesíti, ha
- a gyermeket gondozó család időszakosan létfenntartási gondokkal
küzd, vagy
- létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került (Gyvt.
21.§ (1) bek.)
- Rendkívüli támogatást elsősorban azoknak a gyermekeknek kell
megállapítani,
- akiknek eltartásáról családja más módon nem tud gondoskodni, illetve
- alkalmanként jelentkező többletkiadások – különösen a szociális
válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek
fogadásának előkészítéséhez kapcsolódó kiadások, a nevelésbe vett
gyermek családjával való kapcsolattartásnak, illetve a gyermek családba
való visszakerülésének elősegítése, betegség vagy iskoláztatás – miatt
agyagi segítségre szorulnak. (Gyvt. 21. §. (2) bek.)
- Rendkívüli támogatás adható annak a gyermeknek, fiatal
felnőttnek, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg
az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének másfélszeresét.
- Fiatal felnőtt részére a 3. bekezdésben foglaltakon túlmenően csak
abban az esetben állapítható meg rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, ha
közép-vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul.
- Különös méltánylást érdemlő esetben, sürgős szükség esetén a 3.
bekezdésben foglalt jövedelemhatártól a szociális bizottság eltérhet.
11.§
- A rendkívüli támogatás megállapított egyszeri összege nem lehet
kevesebb 3 000 Ft-nál.
- A rendkívüli támogatás megállapított egyszeri legmagasabb összege az
öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át nem haladhatja
meg.
- Rendkívüli támogatás egy naptári éven belül általában legfeljebb évi 2
alkalommal adható, amelynek éves összege nem haladhatja meg az öregségi
nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 100%-át
- A 3. bekezdésben meghatározottnál nagyobb összegű egyszeri rendkívüli
támogatást, összeghatártól függetlenül, a képviselő-testület állapíthat
meg.
12.§
- A rendkívüli támogatás iránti kérelem benyújtását követően a családnál
környezettanulmányt kell készíteni.
- A rendkívüli támogatás megállapításáról, összegéről és formájáról
határozatban kell rendelkezni.
13.§
A rendkívüli támogatás megállapításával kapcsolatos
hatáskörének gyakorlását – a 11.§ 4. bekezdésének kivételével – a
képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.
Tankönyvtámogatás
14. §
-
- Az önkormányzat – jövedelemre tekintet nélkül – a tanévkezdés
megkönnyítése érdekében a nappali tagozatos tanulók részére
tankönyvtámogatást biztosít.
- Nem jár alanyi jogon a tankönyvtámogatás a tanulónak mindaddig, amíg
a szülőnek (gondviselőnek) az önkormányzattal szemben adótartozása,
egyéb köztartozása van, és ennek behajtása eredményre nem vezetett.
- Az önkormányzat által fenntartott általános iskolába járó tanulók
részére az önkormányzat 5 000 Ft támogatást nyújt olyan formában, hogy
5 000 Ft értékig a tankönyv ingyenes, ezen felüli tankönyvköltség pedig
5 000 Ft-al csökken.
- Azon tanulók részére, akik nem az önkormányzat által fenntartott
intézményben tanulnak, pénzben kell kifizetni a támogatást, melynek
összege ugyancsak 5 000 Ft.
E tanulók a támogatás felvételével
egyidejűleg, de legkésőbb a tárgyév szeptember 30-ig kötelesek az
iskolalátogatási bizonyítványt bemutatni. Ezen kötelezettség elmulasztása
esetén a támogatást legkésőbb október 30-ig vissza kell fizetni.
Gyermekek karácsonyi támogatása
15.§
Amennyiben az önkormányzat költségvetése lehetővé
teszi – jövedelemre tekintet nélkül – a karácsonyi ünnepek előtt a 0-14 éves
korú gyermekek részére pénzbeli vagy természetbeni támogatást nyújt az
önkormányzat, melynek összegét a költségvetési rendeletben határozza meg.
Természetbeni ellátások
16.§
- A rendszeres támogatás megállapítható készpénzben és természetbeni
ellátás formájában is nyújtható.
- Természetbeni ellátás formájában nyújtható a rendszeres támogatás,
vagy annak egy része, az általános iskolás korú
- védelembe vett gyermekek számára, különösen gyermekintézményi díj
megfizetésére
- egyéb ellátás kifizetésének átvállalására
- tankönyv és tanszerellátásának támogatására
- egészségügyi szolgáltatásért fizetendő térítési díj átvállalására
- Természetben lehet megállapítani a rendszeres támogatást,
vagy annak egy részét, a középiskola vagy felsőfokú oktatási intézmény
nappali tagozatán tanulók részére:
- tandíj
- egyéb ellátás kifizetésének átvállalására
- tankönyv és tanszerellátásának támogatására
17.§
- A rendkívüli támogatás készpénzben és természetbeni ellátás (vásárlási
utalvány, az igénylő költségeinek közvetlen átvállalása, stb.) formájában
is nyújtható.
- Természetbeni ellátás formájában nyújtható az ellátás a védelembe vett
gyerekek számára különösen akkor, ha:
- az ügy összes
körülményeire tekintettel feltételezető, hogy a gondozó a pénzbeli
rendkívüli támogatást nem a gyermekre fordítja
- a gyerekek tankönyv és
tanszerellátásának támogatására és
- egyéb ellátás kifizetésének átvállalására kérték a támogatást.
18.§
- A rendszeres és rendkívüli támogatás megállapítása iránti kérelmet a
Polgármesteri Hivatal gyermekvédelmi és gyámügyi ügyekkel foglalkozó
irodájához kell benyújtani.
- A támogatások megállapítása iránti kérelmekhez csatolni kell:
- a normatív és az önkormányzati rendszeres gyermekvédelmi támogatás
iránti kérelemhez a Gyer. 65.§ (1) és (2) bekezdésében foglalt
igazolásokat és nyilatkozatokat
- a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás iránti kérelemhez a Gyer 65. §
(1) bekezdésében foglalt nyilatkozatot és igazolásokat
- A rendszeres és rendkívüli támogatások előkészítésével
kapcsolatos feladatokat a Polgármesteri Hivatal illetékes irodája látja
el.
A gyermekvédelmi személyes gondoskodást nyújtó
ellátások. Általános szabályok
19.§
- A személyes gondoskodás igénybevétele – ha a Gyvt. Másként nem
rendelkezik – önkéntes, az ellátást igénylő, vagy törvényes képviselője (a
továbbiakban kérelmező) kérelmére történik.
- A kérelmező a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás
igénybevételére irányuló kérelmét a Polgármesteri Hivatal illetékes
irodájához, valamint az intézmény vezetőjéhez nyújthatja be.
A gyermekjóléti alapellátások
20.§
- A gyermekjóléti alapellátás célja a gyermek testi, értelmi, érzelmi és
erkölcsi fejlődésének, jólétének, a családban történő nevelésének
elősegítése, a veszélyeztetettség megelőzése és a kialakult
veszélyeztetettség megszüntetése illetve a gyermek családjából törtnő
kiemelésének megelőzése.
- Az önkormányzat a következő gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:
- gyermekjóléti
szolgálat
- gyermekek átmeneti
gondozása
- gyermekek napközbeni
ellátása keretében:
- óvoda
- iskolai napközis foglalkozás
- A gyermekjóléti alapellátásokat az önkormányzat az általa
fenntartott intézmények valamint ellátási szerződés útján biztosítja.
A gyermekjóléti szolgáltatás
21.§
- A gyermekjóléti szolgáltatás olyan, a gyermek érdekeit védő speciális
személyes szociális szolgáltatás, amely a szociális munka módszereinek és
eszközeinek felhasználásával szolgálja a gyermek testi és lelki
egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítését, a gyermek
veszélyeztetettségének megelőzését, a kialakult veszélyeztetettség
megszüntetését, illetve a családjából kiemelt gyermek visszahelyezését.
(Gyvt. 39.§ (1) bek.)
Az önkormányzat a gyermekjóléti szolgáltatás feladatait a Móra Ferenc
Általános Iskola Alapító Okiratában meghatározott módon, önállóan
biztosítja.
- A gyermekjóléti szolgálat nevelési, szolgáltatási és gondozási
feladatokat lát el, a Gyvt-ben meghatározottak alapján, együttműködve a
gyermekvédelemmel foglalkozó más intézménnyel, szervezetekkel és
személyekkel.
- A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes.
Gyermekek átmeneti gondozása
22.§
- A gyermekek átmeneti gondozása keretében a gyermek testi, értelmi,
érzelmi és erkölcsi fejődését elősegítő, az életkorának, egészségi
állapotának és egyéb szükségleteinek megfelelő étkeztetéséről, ruházattal
történő ellátásról, mentálhigiénés és egészségügyi ellátásáról,
gondozásáról, neveléséről, lakhatásáról, (a továbbiakban: teljes körű
ellátás) kell gondoskodni. (Gyvt.45.§ (1) bek.)
- A gyermekek átmeneti gondozását, mint alapellátási feladatát az
önkormányzat más szervvel kötendő ellátási szerződés útján biztosítja.
Gyermekek napközbeni ellátása
23.§
Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátását a
Gyvt. 41.§-ában meghatározottak szerint óvoda és általános iskolai napközi
keretében szervezi meg.
Térítési díjak
24.§
- A gyermekjóléti alapellátás keretében biztosított gyermekek napközbeni
ellátásáért térítési díjat kell fizetni.
- A gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményekben az
alapellátások keretébe tartozó szolgáltatások közül csak az étkeztetésért
kell térítési díjat fizetni.
- Az intézményi térítési díjat a képviselő-testület évente állapítja
meg. Az intézményi térítési díjat a rendelet melléklete tartalmazza.
- Az intézményi térítési díj alapja az élelmezés nyersanyagköltségének
egy ellátottra jutó napi összege.
- A személyi térítési díjat az adott intézmény vezetője állapítja meg az
intézményi térítési díj egy napra jutó, általános forgalmi adóval növelt
összege, az igénybe vett étkezések száma, továbbá a 24. § szerinti
kedvezmények figyelembevételével.
- A személyi térítési díj nem haladhatja meg az intézményi térítési díj
összegét.
Normatív kedvezmények
25.§
- Gyermekétkeztetés esetén a Gyvt. 148. § (5) bekezdésében meghatározott
normatív kedvezményt kell biztosítani az ellátottaknak.
- A normatív kedvezmény csak egy jogcímen vehető igénybe.
26.§
- Az intézmény vezetője az ellátás megkezdésekor, de legkésőbb az
ellátás igénybevételétől számított 30 napon belül értesíti a kötelezettet
a személyi térítési díjról.
- Ha a kötelezett a személyi térítési díj összegével nem ért egyet, az
értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a szociális bizottsághoz
fordulhat. Ebben az esetben a kérelemről határozatban kell dönteni.
- A személyi térítési díjat egy havi időtartamra előre kell megfizetni.
- A személyi térítési díjat havonta, minden hónap 15 napjáig kell
megfizetni. Ha a kötelezett a befizetést elmulasztja, az intézményvezető
15 napos határidővel felszólítja az elmaradt térítési díj befizetésére. A
határidő eredménytelen eltelte esetén az intézményvezető a hátralékot
nyilvántartásba veszi, és erről negyedévente tájékoztatja a polgármestert,
aki a térítési díj behajtásáról intézkedik.
Záró rendelkezések
27.§
- E rendelet a 2. § (2) bekezdésének kivételével 2004. március 15-én lép
hatályba.
- E rendelet 2. § (2) bekezdése az Európai Uniós csatlakozást követően
lép hatályba.
- E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a
Rózsaszentmártoni Önkormányzat 8/2001. (V.21.) rendelete a gyermekvédelem
helyi szabályozásáról.
- Az e rendeletben nem szabályozott eljárási kérdésekben az
államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény
rendelkezéseit kell alkalmazni, a Gyvt-ben és a Gyer-ben foglalt
eltérésekkel.
Rózsaszentmárton, 2004. február 17.
Sipos Jánosné
polgármester |
Komendáné Nagy Márta
jegyző |
E rendelet kihirdetve: 2004. március 3.
Komendáné Nagy Márta
jegyző
Megjegyzések:
- 6/2004.(III.03.) rendelet. Hatályos: 2004. március
15.
- Módosította: 28/2004.(XII.22.) rendelet 1.§-a.
Hatályos: 2005. január 1.
|
|